Mellommenneskelige konflikter er uunngåelige når mennesker samhandler. I et mangfoldig og inkluderende arbeidsliv må konflikter, trakassering, mobbing og utilbørlig opptreden håndteres på en saklig, god og rettferdig måte.
Hva menes med konflikt og trakassering? Hvordan utvikler konflikter seg? Hvem skal gjøre hva når det oppstår konflikter eller trakassering på jobben? Hvem har ansvaret? Hva sier lover og regler? Hvilke arbeidsmetoder kan man benytte? Hvilke menneskelige, juridiske og økonomiske konsekvenser kan konflikter få for den enkelte og for virksomheten? I denne boken forenes juridiske og organisasjonspsykologiske svar på slike spørsmål med tanke på å skape en forsvarlig og god håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet gir arbeidsgivere, ledere, personalmedarbeidere, verneombud, tillitsvalgte, ordinære arbeidstakere, bedriftshelsepersonell og konsulenter viktig kunnskap om hvordan konflikter og trakassering på arbeidsplassen bør og skal håndteres. I tillegg viser boken hvilke bestemmelser som finnes i lover og regler, og hvordan man kan bruke et juridisk perspektiv for å skape varige løsninger.