| Side |
Forord til den norske utgaven | 7 |
Signalementer | 9 |
Den modernistiske Hamsun: medrivende og frastøtende | 13 |
På bunnen og ovenpå. De første tredve årene | 21 |
Født til dikter? | 21 |
I begynnelsen var den vakre håndskriften | 23 |
Knud Pedersen eller Knud Sonnenfield? | 26 |
Mesénene | 31 |
Første emigrasjon - en forfatter søker et navn | 35 |
Annen emigrasjon - "tabte Aar" | 40 |
Gjennombrudd i København. Det "skæve Syn" og fadermord | 41 |
Modernisme eller hjemstavnsdiktning? De midterste tredve årene | 49 |
Sult og nervenes mysterier | 49 |
De litterære manifestene | 55 |
Johan Nilsen Nagel lar "Humlen suse" | 58 |
Intermesso | 67 |
Tilbaketog til skogene: Pan | 68 |
Hamsun - en "Reklamemaker"? | 71 |
Stagnasjon | 78 |
Victoria. En Kærligheds Historie | 84 |
Nye trender og Marie | 87 |
Benoni og Rosa | 92 |
Mytisk vandrerskikkelse eller simper voyeur? "Knud Pedersen" i vandrertriologien | 98 |
Artisteri og politikk | 107 |
Segelfoss-bøkene | 112 |
Markens Grøde | 114 |
Triumf og fall. De siste tredve årene | 125 |
Nørholm og nobelpris | 125 |
Hamsun i psykoanalyse | 131 |
"Skremmende morsom": Konerne ved Vandposten | 134 |
August, August, August! | 144 |
Familien Hamsun på skråplanet | 153 |
Ossietzky- skandalen | 157 |
Ringen sluttet | 160 |
Hamsun-familien under 2. verdenskrig | 165 |
Psykiatri og prosess | 175 |
"Kunst altsammen"? Paa gjengrodde Stier | 178 |
De siste tre årene | 185 |
Noter | 187 |
Bibliografi | 200 |
Navneregister | 203 |