Du og jeg og vi to!
Et rammeprogram for sosial kompetanseutvikling. Håndboka I denne boka presenteres metodikken for det praktiske arbeidet og gjennomføringen av programmet Du og jeg og vi to i barnehagen. Boka består av tre deler: Temaheftet presenterer det mest sentrale lærestoffet til alle barna i form av et opplegg for samlinger. Basisheftet gir en kort presentasjon av teorien bak programmet. Her legges de nødvendige faglige forutsetningene for at hele personalgruppa kan arbeide med Du og jeg og vi to på en god måte, og et slikt samarbeid er nødvendig for å lykkes. Her-og-nå heftet tar opp hvordan en kan arbeide med å utvikle sosial kompetanse hos barna i alle de ikke-planlagte situasjonene som oppstår i en barnehage hver dag. Her presenteres en rekke ulike metoder som kan brukes i dette arbeidet. Håndboka henvender seg til alle som arbeider i barnehage, samt til studenter i førskolelærerutdanning. Om serien Du og jeg og vi to!: Kari Lamer presenterer her et program i 3 deler for å utvikle sosial kompetanse i barnehagen. Utvikling av sosial kompetanse vektlegges sterkt i Rammeplan for barnehagen. Barn utvikler ikke slik kompetanse bare ved å være sammen med andre barn; sosial kompetanse må læres. Det kan se ut til at denne læringen er vanskeligere i dag enn tidligere.