Har innholdsfortegnelse. Norske albumklassikere: NABOK013
. - Fra omslaget: "«Try to touch the stars»: Med sitt andre album som Biosphere skapte Geir Jenssen det første virkelige mesterverket i norsk elektronika. Da hadde han allerede laget Norges første house-utgivelse og avbrutt en karriere med Bel Canto. I dag er han en internasjonalt respektert artist, som skyr offentligheten og lager musikk helt på sine egne premisser. Vinteren 1994 dro Bernt Erik Pedersen på reportasjetur til Tromsø for å intervjue Geir Jenssen. Her fikk han høre de første tonene av Patashnik. 28 år etter reiser han tilbake for å fortsette samtalen om dette klassiske albumet, og rette opp noen feil fra i går. Bernt Erik Pedersen (f. 1969) er kulturjournalist i Dagsavisen og har skrevet om musikk i over 30 år, for Adresseavisen, Rock Furore, Arbeiderbladet/Nye Takter/Dagsavisen og ENO. Han ga ut boka Kjøtt Kjøtt i 2011. Biosphere Patashnik er hans andre bok.
Fra en utkant, før internett, fra én person, kom albumet Patashnik (1994) og viste vei ut i verden for norsk elektronisk musikk. Geir Jenssen hadde droppet karrieren i Bel Canto, dratt hjem fra Brüssel, rettet blikket mot stjernene, og begynt å lage ambient techno under navnet Biosphere. Snart 30 år etter har Jenssen nådd de høyeste topper og vært verden rundt med sin helt egne elektroniske tone, som en av de sentrale norske artistene i sin generasjon.
Bernt Erik Pedersen (f. 1969) er kulturjournalist i Dagsavisen/Nye Takter. I 2011 skrev han boken om Kjøtt i Falck Forlags serie Morgenbladet Topp 100. I 1994 dro han til Tromsø for bladet Rock Furore og lagde reportasje om Patashnik, Geir Jenssen og byens techno-miljø. Nå drar han tilbake for å skrive bok.