Forord av Morten Krogvold
. - Kulturfond
. - Utdrag fra Morten Krogvolds forord: Hvorfor skal vi moderne mennesker bruke tid på å lese et storverk som ble skrevet for rundt 700 år siden i Italia? Den Guddommelige Komedie av Dante Alighieri, som ble ferdig i 1321, er den italienske litteraturens og den europeiske middelalderens største verk. Men, kan man spørre seg; er det aktuelt i vår tid? Spørsmålet er lett å besvare. Temaer som løgn, fråtseri, likegyldighet, smerte, angst, gjerrighet, bedrageri osv. går neppe av moten. Man kan naturligvis eksistere på denne jord uten kjennskap til Shakespeare og Ibsens diktning - uten å ha lyttet til Mozarts musikk eller studert et maleri av Rembrandt. Imidlertid; den store kunsten bidrar til å åpne sansene, gjøre verden og våre tanker mer forståelige - og ikke minst spennende. De store klassikerne, som fortsatt står som søyler i verdenskunsten, har overlevet fordi de alltid er aktuelle og ikke minst, skaperne av disse verkene er genier. Vår tids filmer, romaner og tv-serier bygger på tankene til de store mestere. Men jeg innrømmer; det er ikke enkelt å lese Dantes Inferno. Det krever tid, fordypelse og vilje til å borre seg ned i dette voldsomme og krevende stoffet fra en annen tid. Det er her Kristin Floods bok kommer inn! I denne boken beretter hun stoffet befriende og lettere enn i originalverket. Det blir, i alle fall for meg, en inngang til Dantes store fortelling. Kristin Flood er et åndsmenneske, hun har den gjennomførte dannelsen som gjør at hun alltid er en interessant samtalepartner. Hennes elegante fremtreden og utstråling gjør inntrykk på mennesker. Hun får folk til å lytte.Derfor er hun den perfekte guide og foredragsholder under mine fotografiske workshops i Italia. Også i min søken etter de italienske mysterier som jeg omsetter til egne bilder, er hun en perfekt guide - en Beatrice. For et par år siden, i et vakkert rom i Venezia, leste hun skissene til denne boken høyt for meg. Det var et øyeblikk jeg alltid vil huske.
|