Denne boken omhandler livsmestring som er et sentralt begrep i den nye Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Livsmestring har nær sammenheng med psykisk helse og handler om å ruste små barn til å takle livets opp- og nedturer ved å gi dem god omsorg her og nå. Bokens første del beskriver kort teorier om tidlig utvikling og positive livskrefter som et grunnlag for livsmestring og psykisk helse. Deretter presenteres forskningsbasert kunnskap om små barns positive utvikling som tilknytning, følelser, lek og mestring. Det legges vekt på at glede og gode relasjoner fremmer trivsel og robusthet hos små barn. Psykiske vansker og hvorfor noen barn får slike vansker, blir beskrevet i bokens del to. Bokens del tre omhandler forslag til hvordan livsmestring og psykisk helse kan fremmes i barnehagehverdagen. I tillegg presenteres det her refleksjonsspørsmål for hvert tema som kan benyttes som utgangspunkt for egenrefleksjon og felles drøftinger. Bokens målgruppe er ansatte i barnehager og studenter på barnehagelærerutdanningen, samt alle andre som er opptatt av god barnehagekvalitet for de yngste barnehagebarna.
Denne boken omhandler livsmestring som er et sentralt begrep i den nye Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Livsmestring har nær sammenheng med psykisk helse og handler om å ruste små barn til å takle livets opp- og nedturer ved å gi dem god omsorg her og nå. Bokens første del beskriver kort teorier om tidlig utvikling og positive livskrefter som et grunnlag for livsmestring og psykisk helse. Deretter presenteres forskningsbasert kunnskap om små barns positive utvikling som tilknytning, følelser, lek og mestring. Det legges vekt på at glede og gode relasjoner fremmer trivsel og robusthet hos små barn. Psykiske vansker og hvorfor noen barn får slike vansker, blir beskrevet i bokens del to. Bokens del tre omhandler forslag til hvordan livsmestring og psykisk helse kan fremmes i barnehagehverdagen. I tillegg presenteres det her refleksjonsspørsmål for hvert tema som kan benyttes som utgangspunkt for egenrefleksjon og felles drøftinger. Bokens målgruppe er ansatte i barnehager og studenter på barnehagelærerutdanningen, samt alle andre som er opptatt av god barnehagekvalitet for de yngste barnehagebarna.