Hva vil det si å være spesialpedagog i en inkluderende skole? Hva er det som gjør at spesialpedagoger trives i arbeidet, og hvilke belastninger kan de oppleve? Idealet om en inkluderende skole har en lang og sterk tradisjon både i Norge og i andre land verden over. Likevel vet vi ennå lite om inkludering i praksis. Som følge av en vedvarende avstand mellom idealer og realiteter er det blitt stilt kritiske spørsmål til spesialpedagogenes rolle og praksis: Trengs de egentlig i en inkluderende skole, og i så fall, hvordan kan de bidra i et realiseringsperspektiv? Med Spesialpedagogen i en inkluderende skole : mot nye mål og ny mening ønsker forfatteren å bidra med ny forskningsbasert kunnskap om spesialpedagogens arbeid i en inkluderende skole. Boka er skrevet for alle som har interesse for det spesialpedagogiske feltet innenfor utdanningssektoren: for forskning, høyere utdanning og som et bidrag til å realisere den inkluderende skolen.
Boken tar for seg hva det vil si å være spesialpedagog i en inkluderende skole. Idealet om en inkluderende skole har sterk tradisjon både i Norge og i andre land, men likevel vet man lite om dette i praksis. Hva avgjør om en spesialpedagog trives i arbeidet, og hvilke belastninger kan de møte. Med denne boken ønsker forfatteren å bidra til ny forskningsbasert kunnskap og spesialpedagogers arbeid i en inkluderende skole. Den henvender seg til alle som har interesse for feltet. Omtalen er utarbeidet av BS.