Forord av Jan Åke Pettersson
. - Astri Welhaven Heiberg er en meget sparsomt omtalt maler i norsk kunsthistorie. Denne etterlengtede boken til kunsthistoriker Signe Endresen presenterer den kunstneriske forløsning som skal danne utgangspunktet for det viktigste bidraget Astri Welhaven Heiberg har gitt til norsk kunsthistorie: - den 12 malerier store suiten av nakne kvinneakter ute i Tjømeskjærgårdens frodige kystlandskap. I tiårene etter 1900 var flertallet av kunstnerne, kjøperne og konsumentene av kunst fortsatt menn. Det befestet seg visse egenskaper ved motiver av nakne kvinner som normen. Variablene, som kvinnenes kropper og posisjoner, samt betrakterens rolle i motivet, var rundt århundreskiftet 1900 beregnet å tilfredsstille et mannlig, heteroseksuelt publikum. Her vil Astri Welhaven Heiberg fremstå som en pioner innenfor fremstillingen av kvinnelig nakenhet. Denne boken vil glede mange, og de vakre bildene fra Tjøme-området vil gi en smak av sommer.
Astri Welhaven Heibergs kunstnerskap har i liten grad blitt nevnt i norsk kunsthistorie. Hun slektet på kunstnere på både fars- og morssiden, og gikk i malerlære hos tanten Harriet Backer. Det var her hun etter sigende opparbeidet mye erfaring i aktmaling. Og det er kvinneakt i Tjømes sommerfrodige skjærgård som er utgangspunkt for kunsthistoriker Signe Endresens gjennomgang av Astri Welhaven Heibergs plass blant samtidens kunstmalere. I de første tiårene etter 1900 var mennene fremdeles fremst blant kunstprodusenter og -konsumenter, og det var med andre ord det mannlige blikket på kvinnekroppen som var førende for motivvalg og komposisjon. Boken utforsker Welhaven Heibergs pionerarbeid i skildringen av kvinnelig nakenhet. Omtalen er utarbeidet av BS.