Legen samtaler med pasientene sine, journalisten snakker med kilder, barnevernet stiller spørsmål til barn og voksne, og HR-ansatte intervjuer jobbsøkere. Listen er lang over alle som stiller spørsmål i jobben sin. Denne boken er for alle som ønsker å bli bedre til dette. Bedre til å stille spørsmål og bedre til å gjennomføre profesjonelle samtaler, slik at informasjonen blir mer nøyaktig, mer relevant og mer pålitelig. Kombinert med metodens etiske samtaleprinsipper gir fremgangsmåten et tryggere beslutningsgrunnlag. Ingen profesjonelle samtaler er underkastet mer kritisk forskning enn politiets avhør av fornærmede, vitner, mistenkte og siktede. Basert på internasjonal forskning beskriver forfatterne i denne boken den vitenskapelige kunnskapen som ligger til grunn for politiets samtale- og intervjumetodikk, og gir deretter en praktisk steg-for-steg-innføring i metoden. Her får leseren tilgang til de verktøyene som er utviklet for politiets etterforskere de siste 30 årene, og som er like relevante for alle som stiller spørsmål i jobben sin.
Mange yrker i dag krever at man kan stille gode spørsmål slik at man får relevant og pålitelig informasjon. Leger gjør det i pasientsamtalen, journalister i omgang med kilder og HR-avdelinger er avhengig av dette i jobbintervjuer. Denne boken tar sikte på å gjøre folk enda bedre rustet til å stille de riktige spørsmålene, slik at den profesjonelle samtalen blir enda bedre. Politiets avhørsteknikker har gjennom flere tiår blitt analysert og raffinert for på best mulig måte å kunne få vitner, mistenkte og fornærmede i tale. Forfatterne av denne boken formidler den vitenskapsbaserte kunnskapen som ligger til grunn, og tar leseren gjennom metoden for politiets samtale- og intervjuteknikker trinn for trinn. Omtalen er utarbeidet av BS.