Forlaget skriver:
Håndboken Skrivemuskler av Petra von der Fehr er skrevet for arenaer der det undervises i skriving. Bokens metode er enkel, trivelig og resultatorientert, og kan umiddelbart tas i bruk, uansett nivå.Du som er i ferd med å gå i gang med å undervise i kreativ skriving, kan med fryd forestille deg den fabelaktige overfloden av historier og tekster som det kommende arbeidet vil generere. Det vil bli deg som tilrettelegger landingsstripen der historiene treffer bakken, noen med vidd og eleganse, andre med et brak.
Boken gir også en konkret strategi for å få elever til å bestå avgangseksamen i norsk i den videregående skolen. Fremgangsmåten er spesielt tilrettelagt for arbeid med elever som har ulike skriveutfordringer.
De fire målgruppene:
Norsk som andrespråk
Å praktisere kreativ skriving i norskundervisningen kan få språkopplæringen til å akselerere. Den eneste forutsetningen for å få utbytte av metoden er at elevene kan nok norsk til å skrive noen setninger.
Klasseromsundervisning
Når elevene fristilles fra skriving som skal evalueres, dannes det et intermesso som kan brukes til å styrke selve skrivingen, noe som indirekte kan forbedre elevenes senere målbare skrivearbeider.
Skriveutfordringer og diagnoser
I små grupper, og i en-til-enundervisning, med elever som har skriveutfordringer eller ulike diagnoser, er det å bygge selvtillit i skrivesituasjonen grunnleggende. Med dette som mål har jeg gjennom flere år undervist i øvelser i kreativ skriving, noe som har gitt gode resultater for de aktuelle elevene.
Skrivesirkler
For å bruke musikksjargong: Det å skrive sammen med andre kan minne litt om å jamme. Deltagerne vet at de skal skrive, men ikke hva, og det er også uvisst hvem som kommer til å dra virtuose soloer denne kvelden.
Håndboken Skrivemuskler er skrevet for arenaer der det undervises i skriving.
Bokens metode er enkel, trivelig og resultatorientert, og kan umiddelbart tas i bruk, uansett nivå.
Du som er i ferd med å gå i gang med å undervise i kreativ skriving, kan med fryd forestille deg den fabelaktige overfloden av historier og tekster som det kommende arbeidet vil generere. Det vil bli deg som tilrettelegger landingsstripen der historiene treffer bakken, noen med vidd og eleganse, andre med et brak.
Boken gir også en konkret strategi for å få elever til å bestå avgangseksamen i norsk i den videregående skolen. Fremgangsmåten er spesielt tilrettelagt for arbeid med elever som har ulike skiveutfordringer.