Identitet som lærer handler om hvordan lærere utvikler seg som profesjonsutøvere gjennom yrkeskarrieren. Forfatteren behandler fire hovedtemaer: hva gode lærere og skoleledere gjør og hvorfor hvordan uformell læring finner sted i praksis lærerens profesjonelle identitetsdannelse - relasjonelt, faglig og personlig læreres og skolelederes motivasjon for yrket Gode lærere jobber i team, de står sammen om planlegging og gjennomføring av undervisning og de samarbeider om elevvurdering. De sier at det å tilhøre et fellesskap der man drar lasset sammen er helt nødvendig for kunne jobbe profesjonelt og lykkes med utviklingsarbeid. Boka gir også en teoretisk inngang til å forstå profesjonell identitet. Identitet henspiller da på noe dynamisk som kommer til uttrykk på varierte måter i ulike sammenhenger. Identitet som lærer er skrevet for studenter i grunnskolelærerutdanningen og for nyutdannede lærere på vei ut i skolen.
Boken handler om hvordan lærere utvikler seg som profesjonsutøvere gjennom yrkeskarrieren. Den er delt inn i fire hovedtemaer: hva gode lærere og skoleledere gjør og hvorfor, hvordan uformell læring finner sted i praksis, lærerens profesjonelle identitetsdannelse og læreres og skolelederes motivasjon for yrket. Boka gir også en teoretisk inngang til å forstå profesjonell identitet. I denne sammenhengen henspiller begrepet identitet på noe dynamisk som kommer til uttrykk på varierte måter i ulike sammenhenger. Boken er skrevet for studenter i grunnskolelærerutdanningen og for nyutdannede lærere på vei ut i skolen. Omtalen er utarbeidet av BS.