Har bibliografi
. - Rådgivning handler om å hjelpe andre med å utforske sin situasjon, bli klar over egne muligheter og målsettinger, finne egnede strategier for å nærme seg målene, gjennomføre konkrete handlinger og vurdere disse. I denne boken forsøker forfatteren å gi en omfattende og sammenhengende framstilling av arbeidsfeltet rådgivning, dets definerende kjennetegn og arbeidsmodeller eller former for rådgivning. Boken søker å klargjøre rådgivning som arbeidsfelt og fagområde, og tar sikte på å gi både en bred oversikt over og dybdeforståelse av ulike teoretiske tradisjoner og tilnærminger. Boken retter seg hovedsakelig mot yrkesgrupper og utdanninger innenfor pedagogikk, spesialpedagogikk, sosial arbeid og helsefag. Omtalen er utarbeidet av BS.
Rådgivning handler om å hjelpe andre til å utforske sin situasjon, bli klar over egne muligheter og målsettinger, finne egnede strategier for å nærme seg målene, gjennomføre konkrete handlinger og vurdere disse. Rådgiveren gir hjelp til selvhjelp, blant annet ved å lytte, gi respons, oppsummere, utfordre og konfrontere. Første del av boka gir en oversikt over arbeidsfeltet rådgivning med dets mange arbeidsformer og ulike oppgaver. En gjennomgang av rådgivningstjenester tilknyttet barnehage og skole søker også å diskutere oppgaver og rollefordeling mellom pp - tjenesten, Statped, skolerådgivningstjenesten, Oppfølgingstjenesten, Skolehelsetjenesten og andre. Andre del av boka behandler ulike teoretiske tradisjoner og tilnærminger til rådgivning, knytter praktiske eksempler og kasushistorier til disse, for å gi grunnlag for refleksjon omkring egen praksis og videreutvikling av denne. Hvilke muligheter gir teorier for god praksis? Den tredje delen av boka gjennomgår sentrale arbeidsoppgaver og intervensjoner som sakkyndighetsarbeid og kartlegging, direkte rådgivning med barn og unge med ulike utfordringer, motiverende intervju, konsultasjon, kollegaveiledning, foreldrerådgivning og rådgivning i et flerkulturelt perspektiv. Denne delen er praktisk rettet og flere eksempler er tatt med for videre klargjøring av forholdet mellom teori og god praksis. Boka er aktuell for flere yrkesgrupper og utdanninger innenfor pedagogikk, spesialpedagogikk, sosialt arbeid og helsefag. Den vil være spesielt aktuell for de som har rådgivningsoppgaver i barnehage og skole, som pp-tjenesten, Oppfølgingstjenesten, Skolehelsetjenesten, skolerådgivere og spesialpedagoger, men også for lærere uten spesielle rådgivningsoppgaver.