Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register
. - Veien til en tilpasset opplæring for alle elever går via god klasseledelse, skriver Jørgen Moltubak. Gjennom teori, praktiske eksempler og oppgaver drøfter han tidskontroll, oppmerksomhetsstyring, motivasjon, lærerens autoritet og utstråling og andre temaer som er viktige for enhver klasseleder. Stoffet visualiseres ved hjelp av eksempler fra film og litteratur. Hva kan skikkelser som Elias Rukla og Ask Burlefot fortelle oss om kjedsomhet og engasjement i skolen? Og hvorfor kommer læreren Marianne i tv-serien Kongsvik ungdomsskole alltid til kort i møtet med elevene sine? Boken er rettet mot lærerstudenter, nyutdannede og erfarne lærere som ønsker å videreutvikle seg som klasseledere.
Her vil du finne teori, praktiske eksempler og oppgaver.
Boken tar for seg viktige områder som tidskontroll, oppmerksomhetsstyring, lærerens autoritet og utstråling samt motivasjon. Den handler om å ta kontroll over en maurtue og litt om å kjøre radiobil.
Stoffet visualiseres gjennom eksempler fra film og litteratur. Hvordan skaper Michelle Pfeiffer den gode timen i Dangerous minds? Hva kan Elias Rukla og Ask Burlefot lære oss om kjedsomhet og engasjement i skolen? Hvorfor kommer den idealistiske læreren Marianne i Kongsvik ungdomsskole til kort i møtet med elevene?
Bokens hovedbudskap er at veien til en tilpasset opplæring for 100 % av elevene i skolen går via god klasseledelse.