Optimal læring i skolen krever motivasjon og innsats fra elevenes side. Mange elever er imidlertid ikke motivert for skolearbeid, og forskning har vist at motivasjonen for skolearbeid synker med elevenes alder.
I denne boka gjør forfatterne rede for noen sentrale teorier om motivasjon, og drøfter hva skolen kan gjøre for å motivere elevene. De presenterer også en stor undersøkelse om elevers motivasjon for skolearbeid, hvor elever fra 4. til 10. trinn deltok.
Resultatene herfra viser blant annet at
- det er stor variasjon i elevenes motivasjon og innsats på skolen,
- elevenes motivasjon og innsats synker gradvis med økende alder,
- skolestørrelse betyr ikke noe for elevenes motivasjon og innsats,
- læringsmiljøet på skolen har stor betydning for elevenes motivasjon og innsats.
Einar M. Skaalvik er professor i pedagogikk ved Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU). Han har skrevet en rekke bøker og artikler om elevers og læreres selvoppfatning, mestringsforventning, trivsel, mental helse og motivasjon.
Sidsel Skaalvik er professor i spesialpedagogikk ved Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU). Hun har bakgrunn som lærer i barneskolen og spesialpedagog i PP-tjenesten. Hun har skrevet flere bøker, forskningsrapporter og artikler om motivasjon og mestringsforventning hos elever og lærere.