Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
027.8 H
227 s.
Har bibliografi, innholdsfortegnelse
978-82-7022-326-8 : Nkr 325.00
0258222
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Hva er skolebibliotekets rolle og oppgaver?

I denne boka introduseres utvalgt teori og forskning som er aktuell for skolebibliotek i grunnskolen og i videregående opplæring. Grunnsynet i boka er at skolebiblioteket først og fremst er en læringsarena og en del av skolens pedagogiske virksomhet. Skolebiblioteket kan tilføre skolens læringsmiljø rammer for læring som både er et alternativ og et supplement til tradisjonell klasseromsundervisning og ensidig bruk av læreverk, og det har et læringspotensial som med fordel kan utnyttes bedre enn det som er tilfelle i dag. Erfaringer fra praksisfeltet er tatt med både som eksempler og forslag. Målet er hele tiden å sette elevenes læring i sentrum.

Side
Introduksjon8
Skolebiblioteket som læringsarena16
Innledning16
Hva er læring?17
Læringsteorier17
Læringsmodeller19
Læring i samspill og som selvstudium på skolebiblioteket24
Det sosiale og fleksible rommet26
Den autentiske og varierte samlingen28
Den pedagogiske funksjonen29
Skolebibliotekets utfordringer som læringsarena34
Skolebiblioteket - en usynlig læringsarena?34
Skolebiblioteket - en læringsarena som utfordrer37
Samarbeid om læringssyn og læreplaner39
Referanser40
Skolebiblioteket i læreplaner, lokalt læreplanarbeid og undervisningsplanlegging42
Innledning42
Hva er en læreplan?43
Skolebibliotekets plass i LK0646
Lokalt læreplanarbeid48
Skolebiblioteket i skolens lokale læreplanarbeid51
Fra ekskludering til inkludering52
Lokale læreplaner og undervisningsplanlegging54
Utviklingsplaner for skolebiblioteket58
Den didaktiske relasjonsmodellen59
Prosjektarbeid: "Eventyr" for 4. årstrinn62
Prosjektarbeid: "Globalisering" for VG1, allmennfaglig studieretning68
Den didaktiske praksistrekanten73
Referanser76
Hvordan velge ut og organisere innholdet i skolebiblioteket?78
Innledning78
Hva er skolebibliotekets innhold?82
Innhold i lys av læreplanteori84
Innhold i lys av opplæringslova og LK0688
Innholdsutvikling i praksis92
Tilvekst og tilgang92
Kassering i fysiske og digitale skolebibliotek97
Tilgjengelighet100
Hvordan organisere skolebiblioteket innhold?102
Katalogisering103
Klassifikasjon106
Alfabetisk og systematisk oppstilling108
Skolebibliotekets nettsted110
Portaler111
Annet innhold på nettstedet112
E-læring113
I skjæringspunktet mellom "det skolske" og det bibliotekfaglige115
Referanser118
Informasjonskompetanse - elevaktive og undersøkende arbeidsmetoder120
Innledning120
Infomasjonssamfunnet og skolens utfordringer121
Hva er informasjonskompetanse?123
Infomasjonskompetanse og digital kompetanse129
Informasjonskompetanse i lys av LK06131
Undervisning for å utvikle informasjonskompetanse133
Tentativ modell for undervisning i utvikling av informasjonskompetanse135
Planlegging av et elevaktivt og undersøkende arbeid137
Faglig introduksjon av temaet140
Informasjon til elevene. Utvikling av problemstilling144
Godkjenning av problemstilling/spørsmål til tema147
Opplæring og veiledning i å søke informasjon147
Opplæring og veiledning i kritisk bruk av kilder150
Opplæring og veiledning i bruk av innhentet informasjon155
Opplæring og veiledning i presentasjon av arbeidet158
Evaluering av elevens arbeid159
En viktig utfordring: elevenes leseferdigheter161
Referanser163
Lesing og leseaktiviteter166
Innledning166
Hva er lesing?169
Hvordan lærer vi å lese?171
Kognitive leseteorier171
Sosiokulturell leseteori175
Hvordan utvikler vi oss som lesere?176
Erfarne og uerfarne bibliotekbrukere179
Lesing av ulike tekster180
Lesestimulering og leseoppdragelse185
Moral186
Kvalitet191
Klassiske tekster versus nye tekster192
Ja takk, begge deler?194
Skolebibliotekaren som lesemodell196
Den lille samtalen om lesing197
Å anbefale en tekst197
Å skape forventninger198
Høytlesing199
Bokprat202
Litteraturlister204
Et tankekors205
Leserelaterte elevaktiviteter i skolebiblioteket206
Leseaktiviteter206
Skriveaktiviteter213
Muntlige aktiviteter218
Referanser220

Les for meg, pliis! : om barn, litteratur og språk


Redaksjon: Trude Hoel, Liv Beathe Bråthen og Monica Kaasa
Bok utgitt 2008
Hylle: 372.42 L
Husk denne

Lesefrø : språkstimulering gjennom leseaktiviteter i barnehagen


av Trude Hoel (Trude Hoel, Gunn Helen Ofstad Oxborough og Åse Kari H. Wagner)
Bok utgitt 2014
Hylle: 372.42 H
Husk denne

Opplevelse, oppdagelse, opplysning : fagbok om skolebibliotek


av Trude Hoel (Trude Hoel, Elisabeth Tallaksen Rafste og Tove Pemmer Sætre)
Bok utgitt 2008
Hylle: 027.8 H
Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Opplevelse, oppdagelse, opplysn
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=258222