| Side |
Introduksjon | 8 |
Skolebiblioteket som læringsarena | 16 |
Innledning | 16 |
Hva er læring? | 17 |
Læringsteorier | 17 |
Læringsmodeller | 19 |
Læring i samspill og som selvstudium på skolebiblioteket | 24 |
Det sosiale og fleksible rommet | 26 |
Den autentiske og varierte samlingen | 28 |
Den pedagogiske funksjonen | 29 |
Skolebibliotekets utfordringer som læringsarena | 34 |
Skolebiblioteket - en usynlig læringsarena? | 34 |
Skolebiblioteket - en læringsarena som utfordrer | 37 |
Samarbeid om læringssyn og læreplaner | 39 |
Referanser | 40 |
Skolebiblioteket i læreplaner, lokalt læreplanarbeid og undervisningsplanlegging | 42 |
Innledning | 42 |
Hva er en læreplan? | 43 |
Skolebibliotekets plass i LK06 | 46 |
Lokalt læreplanarbeid | 48 |
Skolebiblioteket i skolens lokale læreplanarbeid | 51 |
Fra ekskludering til inkludering | 52 |
Lokale læreplaner og undervisningsplanlegging | 54 |
Utviklingsplaner for skolebiblioteket | 58 |
Den didaktiske relasjonsmodellen | 59 |
Prosjektarbeid: "Eventyr" for 4. årstrinn | 62 |
Prosjektarbeid: "Globalisering" for VG1, allmennfaglig studieretning | 68 |
Den didaktiske praksistrekanten | 73 |
Referanser | 76 |
Hvordan velge ut og organisere innholdet i skolebiblioteket? | 78 |
Innledning | 78 |
Hva er skolebibliotekets innhold? | 82 |
Innhold i lys av læreplanteori | 84 |
Innhold i lys av opplæringslova og LK06 | 88 |
Innholdsutvikling i praksis | 92 |
Tilvekst og tilgang | 92 |
Kassering i fysiske og digitale skolebibliotek | 97 |
Tilgjengelighet | 100 |
Hvordan organisere skolebiblioteket innhold? | 102 |
Katalogisering | 103 |
Klassifikasjon | 106 |
Alfabetisk og systematisk oppstilling | 108 |
Skolebibliotekets nettsted | 110 |
Portaler | 111 |
Annet innhold på nettstedet | 112 |
E-læring | 113 |
I skjæringspunktet mellom "det skolske" og det bibliotekfaglige | 115 |
Referanser | 118 |
Informasjonskompetanse - elevaktive og undersøkende arbeidsmetoder | 120 |
Innledning | 120 |
Infomasjonssamfunnet og skolens utfordringer | 121 |
Hva er informasjonskompetanse? | 123 |
Infomasjonskompetanse og digital kompetanse | 129 |
Informasjonskompetanse i lys av LK06 | 131 |
Undervisning for å utvikle informasjonskompetanse | 133 |
Tentativ modell for undervisning i utvikling av informasjonskompetanse | 135 |
Planlegging av et elevaktivt og undersøkende arbeid | 137 |
Faglig introduksjon av temaet | 140 |
Informasjon til elevene. Utvikling av problemstilling | 144 |
Godkjenning av problemstilling/spørsmål til tema | 147 |
Opplæring og veiledning i å søke informasjon | 147 |
Opplæring og veiledning i kritisk bruk av kilder | 150 |
Opplæring og veiledning i bruk av innhentet informasjon | 155 |
Opplæring og veiledning i presentasjon av arbeidet | 158 |
Evaluering av elevens arbeid | 159 |
En viktig utfordring: elevenes leseferdigheter | 161 |
Referanser | 163 |
Lesing og leseaktiviteter | 166 |
Innledning | 166 |
Hva er lesing? | 169 |
Hvordan lærer vi å lese? | 171 |
Kognitive leseteorier | 171 |
Sosiokulturell leseteori | 175 |
Hvordan utvikler vi oss som lesere? | 176 |
Erfarne og uerfarne bibliotekbrukere | 179 |
Lesing av ulike tekster | 180 |
Lesestimulering og leseoppdragelse | 185 |
Moral | 186 |
Kvalitet | 191 |
Klassiske tekster versus nye tekster | 192 |
Ja takk, begge deler? | 194 |
Skolebibliotekaren som lesemodell | 196 |
Den lille samtalen om lesing | 197 |
Å anbefale en tekst | 197 |
Å skape forventninger | 198 |
Høytlesing | 199 |
Bokprat | 202 |
Litteraturlister | 204 |
Et tankekors | 205 |
Leserelaterte elevaktiviteter i skolebiblioteket | 206 |
Leseaktiviteter | 206 |
Skriveaktiviteter | 213 |
Muntlige aktiviteter | 218 |
Referanser | 220 |