Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
658 V
298 s.
Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register
658
978-82-15-00966-7 : Nkr 299.00
0241648
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

virksomheter gjør det klart bedre enn andre over tid. Men finnes det noe som er allmenngyldig for fremragende prestasjoner? Hva er det som gjør at noen mennesker og virksomheter lykkes bedre enn andre? Finnes det likhetstrekk mellom næringsliv, idrett og kultur? Er det noen måter å jobbe og samhandle på som kan være felles for eksempelvis hopplandslaget, Radiumhospitalet og Aker? Hvilke lederegenskaper er fremtredende blant toppledere, idrettstrenere eller en teatersjef som lykkes?

Dette er noen av spørsmålene som drøftes i denne velskrevne og engasjerende boken. «Prestasjonskultur & Prestasjonsledelse» er en praktisk fagbok rettet mot ledere, medarbeidere og studenter i ledelsesfag, samt alle som vil forstå bakgrunnen for fremragende prestasjoner.

Ved hjelp av systematiske dybdeintervjuer med fremtredende personer innenfor næringsliv, idrett og kultur samt eksisterende teori, har forfatteren identifisert 11 faktorer som er avgjørende for prestasjoner. Boken er spekket med spennende og tankevekkende eksempler og historier.

Leseren får blant annet innblikk i den strategiske tenkning til Ekornes, REMA 1000 og Skagen Fondene. Hopptrener Mika Kojonkoski, landslagstrener i håndball, Marit Breivik, og skøytetrener Peter Mueller forteller om forutsetninger for å skape vellykkede team. Eivind Reiten i Norsk Hydro, Fredrik Baksaas i Telenor og Inge Hansen i Aker trekker fram viktige lederegenskaper for å drive langsiktig verdiskaping. Regissør Harald Zwart, Ole Einar Bjørndalen og Kjetil André Aamodt synliggjør hvor viktig utholdenhet er for å skape fremragende prestasjoner. Harald Eia og Bård Tufte Johansen forteller blant annet om forutsetningene for å utvikle kreative relasjoner.

Side
Respondentoversikt9
Forord11
Innledning13
Bokens inndeling14
Kapittel 1 : Det enkle er ofte det beste19
Misjon og enkelhet19
Ekornes - de går jo hele tiden26
Rema 1000 - det enkle er ofte det beste29
Skagen Fondene - å våge å være annerledes34
Elite Sport - fra 0-100 (millioner) på ullsokker38
Kiss41
Kapittel 2: De rette menneskene43
Den rette kompetansen44
Relasjonskompetanse53
De rette menneskene56
Kompetanse som grunnlag for prestasjoner61
Kapittel 3: Team - jo bedre vi er sammen63
Hva er team?64
Kjennetegn på høyt presterende team71
Teamutvikling - eller nå drar vi på rafting82
Teamarbeid i idrett og næringsliv86
Kapittel 4: Kultur for prestasjoner89
Organisasjonskultur89
Flytsonen98
Prestasjoner og ansvar104
Få fakta på bordet108
Prestasjonskultur111
Kapittel 5: Gjennomføringskraft - få det gjort113
Gjennomføringsevne114
Planlegging121
Forbedringer gjennom prosesstenkning126
Stadige forbedringer129
Få jobben gjort139
Kapittel 6: Ledelse for prestasjoner140
Lederrollen140
Det handler om å bry seg144
Lederutfordringer153
Makt, tillit og utøvelse159
Utvikling av ledere165
Prestasjonsledelse169
Kapittel 7: Kommunikasjon - hør på meg171
Kommunikasjonsadferd171
Coaching183
Kommunikasjon - plan og struktur191
Øk verdiskapningen198
Kapittel 8: Entusiasme - motiver meg200
Motivasjon og entusiasme201
Det er meg det kommer an på215
Engasjement er et samspill222
Kapittel 9: Mål og mot224
Mot224
Mål231
Hva det virkelig handler om239
Kapittel 10: Verdien av verdier241
Verdier241
Eksempler på verdier250
Etikk254
Kapittel 11: Kreativitet - om å skape noe nytt258
Hva er kreativitet?258
Kreative organisasjoner er de som overlever275
Kapittel 12: Når alt går galt277
Hva har vi lært?290
Referanseliste293
Stikkord296

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Prestasjonskultur og prestasjon
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=241648