Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
780.7 F
339 s.
Bibliografi: s. 326-330
82-15-00003-7
0181394
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

INSTRUMENTALUNDERVISNING er en fagdidaktisk lærebok som tar for seg instrumental- og vokalopplæringens mangeartede undervisningsoppgaver. Leseren inviteres med inn i en undervisningshverdag der elevenes musikalske uttrykksevne, lytteferdighet og instrumental- og vokaltekniske ferdigheter skal utvikles. Begreper som musikkopplevelse og kreativitet, øving og motivasjon, selvtillit og samhandling står sentralt. Gjennom tallrike eksempler belyses innfallsvinkler og valgmuligheter som læreren står overfor. Boken blir dermed et viktig supplement til egne refleksjoner og faglig debatt. Instrumental- og vokalundervisning er et fagområde med sterke forankringer i kunst- og håndverksmessige tradisjoner. Samtidig er det et fagområde der man stadig møter nye behov og ny kunnskap. Et sentralt siktemål med Instrumentalundervisning er å forene tradisjon og fornyelse.

INSTRUMENTALUNDERVISNING er en bok for instrumental- og vokallærere og for studenter i grunn- og videreutdanning. Boken er også aktuell for musikklærere på alle nivåer i utdanningssystemet og vil fungere godt som oppslagsbok og inspirasjonskilde.

OLAUG FOSTÅS er utdannet pianist, klaverlærer og musikkpedagog. Som førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole har hun blant annet bygd opp faget generell instrumentaldidaktikk.

Side
Forord13
1Å være "instrumusikklærer"15
1.1Instrumentallærer anno 200017
1.1.1Instrumentallærere - en mangeartet yrkesgruppe17
1.1.2Instrumentaleleven anno 200018
1.1.3Elevorientert instrumentalundervisning20
1.1.4Økt samarbeidsansvar og intern markedsføring21
1.1.5Livslang læring21
1.2På nært hold22
1.2.1Mesterlære og magi23
1.2.2Positiv selvevaluering - eller "kunsten å hvile på sine laurbær"27
1.2.3Når eleven skal evaluere læreren27
1.3Yrkesetikk og dilemmaer29
1.3.1Fire yrkesetiske hjørnesteiner30
1.3.2En flora av interessante yrkesdilemmaer33
1.3.3Dilemmaer og yrkesprofil - et eksperiment34
1.4Markedsføring36
1.4.1Legitimering versus markedsføring36
1.4.2Musikk og marked, transaksjon og relasjon37
1.4.3Miljøorientert instrumentalundervisning38
1.4.4Kontakt med lokalpressen39
1.5Teori - herre eller tjener?40
1.5.1Teori og praksis - et motsetningsforhold fra 1600-tallet40
1.5.2Fra kunsthåndverker til akademiker41
1.5.3Theoria - beskuelse42
1.5.4Teori - et enormt faglandskap43
1.5.5"Instrumusikklærerens" teoribehov - kart og terreng?44
1.5.6FoU - forskning og utvikling46
1.5.7Nevrologene inn i musikkens verden47
2Kunst og håndverk49
2.1Musikalsk ekspressivitet51
2.1.1Ekspressivt spill - kan det læres?51
2.1.2Mening - et sentralt begrep52
2.1.3Absolutist? Referansialist? Formalist? Ekspresjonist?53
2.1.4Metodisk fjerning av hindre for ekspressivt spill57
2.1.5Fortellende enheter59
2.1.6Kontrast - likhet - variasjon60
2.1.7Spenning og avspenning61
2.1.8Emosjons- og energilandskaper62
2.1.9Stemning og karakter63
2.2Flow - konsentrasjon og hengivelse64
2.2.1Flow-begrepet64
2.2.2Flow - seks kjennetegn64
2.2.3Flow - konsekvenser for undervisningen?67
2.2.4Flow og konkurranser68
2.3Instrumentaleleven som musikkfilosof69
2.3.1Musikkfilosofiske refleksjoner for alle69
2.3.2Oppgaveeksempler: Spill og tankelek70
2.3.3Oppgaveeksempler: Musikken og jeg71
2.3.4Oppgaveeksempler: Musikkens stil og karakter72
2.3.5Oppgaveeksempler: Musikkens mening72
2.3.6Oppgaveeksempler: Musikken og vi73
2.4Ferdigheter og kunnskaper/innsikt74
2.4.1Enorm forskjell på kunnskap og ferdighet74
2.4.2Psykomotoriske ferdigheter75
2.4.3Kan vi snakke om "psykoauditive" ferdigheter?77
2.4.4Multisensorisk nettverk - vårt uunnværlige mirakel79
2.4.5Viten om musikk - plass og rolle i instrumentalundervisningen?82
2.5Instrumentalteknikk83
2.5.1Instrumentalteknikk - definisjon og kommentarer84
2.5.2Forskningsvarsko86
2.5.3Med fysioterapeuten som støttespiller87
2.5.4Fiolinpedagogen Paul Rolland som veiviser?88
2.5.5Utvikling av elevers teknikkforståelse90
2.5.6Etyder/øvelser eller ikke?92
2.6Gehør og notasjonslesing94
2.6.1Undervisningsoppgaver og hjelpespråk94
2.6.2Melodielementet97
2.6.3Samklangelementet99
2.6.4Rytmeelementet100
2.6.5Artikulasjonselementet102
2.6.6Dynamikkelementet102
2.6.7Klangfargeelementet103
2.7Håndverkskunster103
2.7.1Vårt håndverksrepertoar103
2.7.2Håndverksferdighetenes trippelfunksjon104
2.7.3Håndverkslære i lærlinggrupper?105
2.8Kunst & håndverk106
2.8.1Målaspekter og instrumentalundervisning106
2.8.2Mål-delmål-hierarki og overrislingsregelen108
2.8.3Erkki, Ahmadu og Amala110
2.8.4Musikalsk-estetisk utvikling - veier innover111
3Læreprosesser og ritualer113
3.1Noen generelle betraktninger115
3.1.1Produkt versus prosess115
3.1.2Faktorer i læreprosessen116
3.1.3Instrumentalelevens aktivitetsroller - "Comprehensive musicianship"118
3.1.4Instrumentalundervisning som kunstart118
3.2Aktiviteter, hjelpemidler og modeller119
3.2.1Aktiviteter - verbenes verden120
3.2.2Ytre aktiviteter120
3.2.3Indre aktiviteter121
3.2.4Hjelpemidler som støtter og motiverer124
3.2.5Modeller som viser fremgangsmåter125
3.3Mesterlære og evaluering128
3.3.1Integrert, løpende, veiledende evaluering i utøvende kunstfag128
3.3.2Lærlingens selvevaluering131
3.3.3Musikk- og lærlingmiljø som evalueringsinstans133
3.4Progresjon og bearbeiding134
3.4.1Progresjonsbegrepet134
3.4.2Progresjon - et kommunikasjonsproblem?135
3.4.3Lett eller vanskelig opplegg? - et eksperiment135
3.4.4Noen tanker bak programmert undervisning137
3.4.5Lav progresjon - roten til alt godt ?138
3.5Progresjonsprinsipper139
3.5.1Mursteinsprogresjon - atomistisk prinsipp140
3.5.2Vifteprogresjon141
3.5.3Platåprogresjon142
3.5.4Spiralprogresjon143
3.6Undervisningsprinsipper146
3.6.1Polare prinsipp-par - ti eksempler146
3.6.2Seks prinsippsamlinger - fra Comenius til nåtid151
3.7Med eller/og uten noter?155
3.7.1"Notefritt" - hva kan dette innebære?156
3.7.2Noter som syndebukk?157
3.7.3Noter eller ikke - en debatt157
3.7.4Både i pose og sekk - to undervisningseksempler159
3.7.5Notefri innlæring - noen tommelregler161
3.7.6En syvtrinns vei mot selvstendig notelesespill163
3.9Kreative aspekter og aktiviteter166
3.8.1Hva innebærer det å være kreativ? Kan det læres?166
3.8.2Skapende vriksomhet: improvisere og komponere169
3.8.3Skapende virksomhet: arrangere og variere174
3.8.4Gjenskapende virksomhet: interpretere175
3.8.5Eureka! - oppdagende, problemløsende, forskende adferd177
3.8.6Intuitiv tenkning178
3.8.7Kritisk tenkning180
3.8.8.Initiativ181
3.9Lek og ritualer182
3.9.1Læring og lek - en debatt182
3.9.2Har vi bruk for Fröbel og Montessori?184
3.9.3Den gåtefulle leken - Huizinga og homo ludens185
3.9.4De gåtefulle ritualene - "ritualmotivasjon"?187
3.9.5Lekaspektet i instrumusikkundervisningen189
3.9.6Ritualaspektet i instrumusikkundervisning191
4Øving og motivasjon193
4.1Øvingens verden195
4.1.1Øving - utallige aspekter195
4.1.2"Øvemesteren"198
4.1.3Lære elever å øve, ikke bare å spille199
4.4.4Glimt fra forskning i øvingens verden201
4.2Motivasjonsfaktorer204
4.2.1Elevmotivasjon i ulike sammenhenger204
4.2.2Hvordan kan øving bli noe å glede seg til?205
4.2.3Motiver og motiveringsmidler - mer eller mindre "edle"?206
4.2.4Musikkrepertoar som motivasjonsfaktor209
4.2.5Musikk som lærer eleven å øve210
4.2.6Læreprosess og milepæler som motivasjonsfaktorer214
4.2.7Når elevens motivasjonsreservoar nærmer seg nullnivå215
4.3Øvemodeller216
4.3.1Øvemodeller - funksjon og betingelser216
4.3.2Øvemodeller med gehør og notelesing i fokus218
4.3.3Øvemodeller med musikalsk ekspressivitet i fokus220
4.4Mental øving221
4.4.1Mental øving og analytisk forstudium221
4.4.2Hva gjør mental øving lett/vanskelig?223
4.4.3Mental øving - når/hvor i innstuderingsprosessen?225
4.4.4Mental øving for alle - fire enkle øvemodeller227
4.5Trygg når det gjelder229
4.5.1"Å kunne det hjemme" - smarte adferdsmål229
4.5.2Tre øvemodeller for trygghet233
4.5.3Instrumentalundervisning og prestasjonsangst234
4.6Øvehjelp til eleven236
4.6.1"Ansvar for egen læring" - betenkeligheter?236
4.6.2Øvehjelp I: Elevens identitet som instrumentalelev238
4.6.3Øvehjelp II: Disiplin og konsentrasjon - to gode hjelpere239
4.6.4Øvehjelp III: Å komponere øvetid og avgjøre øvepris/innsatsnivå241
4.6.5Øvehjelp IV: Øveperm og øvestrategier242
4.6.6Øvehjelp V: Vår venn Kroppen og vår venn Hjernen243
5Opplegg og metoder245
5.1Årsopplegg og periodeundervisning247
5.1.1Årsplanen - hvem har et ord med i laget?247
5.1.2Periodeundervisning - løsning på alle problemer?248
5.1.3Periodetemaer250
5.1.4Helårsmodeller251
5.1.5Undervisningsplanlegging - en realistisk strategi?252
5.2Den didaktiske relasjonsmodellen som tenkeverktøy253
5.2.1Didaktikk, metodikk - hva er forskjellen?253
5.2.2Elevens læreforutsetninger - differensiering255
5.2.3Lærerens undervisningsforutsetninger257
5.2.4Rammebetingelser - på godt og vondt258
5.2.5Måltenkning - fra verdifilosofi til de minste delmål259
5.2.6Innholdet - hva skal eleven lære?261
5.2.7Læreprosessen - hvordan bør læring foregå?261
5.2.8Evaluering - hvem, hva, når, hvordan og hvorfor?262
5.3Instrumentalskoler og spesialhefter262
5.3.1Eklektisme - en debatt263
5.3.2Prestekravemodellen for elevorientert undervisning264
5.3.3Krav til en instrumentalskole på begynnernivå?265
5.3.4Spesialhefter - hva har vi, og hva kunne vi ønske oss?266
5.4Fast etablerte improvisasjonsopplegg?267
5.4.1Jazzimprovisasjonsopplegg i syv trinn267
5.4.2Jazzimprovisasjonsopplegg basert på åtte evalueringskriterier269
5.4.3"Meny som metode"270
5.4.4Kaos versus kosmos - ordnede arbeidsforhold for elev og lærer272
6Nye utfordringer275
6.1Samhandling på tvers av kunstfag277
6.1.1Intensjoner og utfordringer277
6.1.2Brobygging på mange måter278
6.1.3"Kunst i slekt" (Related art)279
6.2Instrumentaleleven som komponist280
6.2.1Instrumentallæreren som komposisjonslærer?280
6.2.2Å gi oppgaver - en liten idésamling283
6.2.3Veilede og evaluere, produkt og prosess285
6.2.4CMP og "Composer in the Classroom"286
6.3Eksperimentell, modernistisk musikk287
6.3.1Hva var nytt i det nye?287
6.3.2Fremdeles aktuelt med eksperimentell, modernistisk musikk?289
6.3.3Noen sentrale, kompositoriske prinsipper i en ny musikkverden290
6.3.4Nye notasjonsteknikker og -systemer294
6.3.5Øving i ukjent musikklandskap295
6.4Global bevissthet i et multikulturelt samfunn297
6.4.1World Music - idealisme og dilemmaer298
6.4.2Instrumentallærerens rolle og muligheter300
6.4.3World Music og eksperimentell, modernistisk musikk301
6.4.4ISME - inspirasjonskilde og kontaktnett302
6.5Gruppeundervisning302
6.5.1Gruppeundervisning, intensjoner og debatt303
6.5.2Planlegging - fra aktivitetsmodeller til musikkvalg304
6.5.3Gruppeundervisning og differensiering306
6.5.4Gruppeundervisning - ikke bare på begynnernivå308
6.5.5Gruppeundervisning - fordeler og betingelser309
6.6Samspill på begynnernivå310
6.6.1Organisert samspill i små ensembler310
6.6.2Gruppeundervisning som forberedelse til organisert samspill311
6.6.3Opplegg og progresjon - noen ideer312
Noter, litteratur og registre315
Noter317
Noen bøker for videre lesing/fordypning326
Navneregister331
Stikkordregister334

Instrumentalundervisning


av Olaug Fostås
Bok utgitt 2002
Hylle: 780.7 F
Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Instrumentalundervisning
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=181394