Jan Erik Vold og Jan Erik Vold
Ingen har som JAN ERIK VOLD rokket ved våre forestillinger om hva et dikt kan være! Og neppe noen annen norsk poet har en så gjennomtenkt strategi i sine utgivelser - både hva gjelder forfatterskapet som helhet og den enkelte samling og dens utseende, utstyr, omslag og illustrasjoner. I nærmere førti år har Vold nå satt sitt preg på norsk kulturliv. Først og fremst er han poet med en rekke diktsamlinger spredd utover de tre tiårene fra debuten i 1965 til 90-tallets politiske dikt. Det lyriske forfatterskapet akkompagneres også av en rekke litterære essays - de beste samlet i fjorårets Tydelig. 33 - som til tross for at de i hovedsak introduserer andres forfatterskaper, også kaster lys over Volds eget. For Vold har vært en tydelig, til tider også en utskjelt, forfatter i norsk offentlighet enten det gjelder de eksperimentelle diktsamlinger på 60-tallet, modernisme- og syndromdebattene - eller hans innsats for å bevare Bislett stadion som skøytesportens Mekka.
Målet med Jan Erik Vold og Jan Erik Vold, slik tittelen også signaliserer, er å innfange noen av de versjonene av Vold vi kjenner: poeten, den ledende frontmannen i europeisk sammenheng i ulike jazz&poetry-grupper, tidsskriftredaktøren, oversetteren, polemikeren, den lunt generøse Vold og den politisk rasende Vold ...
Jan Erik Vold og Jan Erik Vold består av tre avdelinger med Einar Øklands bidrag som introduserende smaksprøve. I den første avdelingen er Volds poesi emne for en rekke lesninger i til dels nokså ulike tekst- og skriveformer. I den andre er det jazz&poetry-aktøren Vold det fokuseres på - og til sist følger en avdeling som tar for seg ulike sider ved Volds virke: Profiltiden, modernismedebatten, innsatsen i den svenske litterære offentlighet og formidling av egne "helter". Boken inneholder et faksimiletrykk av 90-tallets "kalenderdiktdebatt" og en fullstendig bibliografi over Volds litterære artikler og essays.