Hva er et ord? Hva er forholdet mellom ord og begrep? Hvordan kan vi dele inn ordene i ordforrådet? Hvordan er ordene oppbygd? Hvor mange ord kan et vanlig menneske? Hvordan kan vi måle ordforrådet hos individer - i tekster - i hele språket? Hvordan kan vi beskrive ordenes betydning? Hvordan forstår vi ordene? Dekker ordenes betydning hvorandre på forskjellige språk? Legger to mennesker nøyaktig det samme betydningsinnholdet i et ord? Hvordan varierer ordbruken i ulike situasjoner og sjangrer? Hvordan lærer vi ord? Hvilke strategier brukes i ordinnlæringen? Hvilke ord er lette å lære? Hjelper det å undervise i ord? Ordforråd, ordbrukogordlæringietandrespråksperspektiv søker å gi svar på slike spørsmål og en del andre spørsmål som reiser seg når barn eller voksne holder på å lære et nytt språk.
Boken utgis i forbindelse med fjernstudiet PRISME, Norsk som andre-språk i regi av UniversitetetiBergen. Nordiskinstitutt er faglig ansvarlig, mens studiet er administrert av Senter for etter- og videreutdanning (SEVU).