| | Side |
| Kjærligheten til fedrelandet | 11 |
1. | Det Norske Selskab i København | 12 |
2. | Sangen skal ut til folket | 18 |
3. | Nasjonalsanger med politisk slagkraft | 22 |
| På søken etter den norske tonon | 29 |
4. | Debatt om nasjonalmusikk | 30 |
5. | Henrik Wergeland og Ole Bull | 38 |
| Musikk og politikk | 53 |
6. | Foreningen Germania | 54 |
7. | Norske musikeres politiske engasjement | 60 |
8. | Sangere og musikere i streik | 69 |
| Nasjonalromantikkens gjennombrudd | 77 |
9. | Den store kunstmønstringen | 78 |
10. | Musikk og scenespråk | 91 |
11. | Folkemusikken i bykulturen | 98 |
| Det borgerlige musikkonsum | 111 |
12. | Når Folket morer sig, glemmer det at politisere | 112 |
13. | Musikkestetiske anfektelser | 130 |
| Oppgjøret med den "fremmede" musikkinnflytelsen | 139 |
14. | Tysk dominans i teater, hjem og kirke | 140 |
15. | Uro i Christianias kulturliv | 149 |
16. | Musikkfeuilletonen | 159 |
17. | Dikternes musikksyn | 169 |
18. | Overtroen på tyskernes dyktighet | 176 |
19. | Den nasjonale tonen i musikkundervisningen | 185 |
| Musikk - kvinnens vei til likhet og frihet | 195 |
20. | Er det ikke uret, at Damerne skulle betragtes som ufornuftige Dyr? | 196 |
21. | Kvinner, slaver og sang | 205 |
22. | Norske kvinner komponerer | 221 |
| Utblikk | 228 |
| Litteraturliste | 237 |
| Navneregister | 245 |