1980- og 1990-tallet var preget av omstilling, organisasjonsendring, nye styringsformer og markedstilpasning for en rekke statlige bedrifter i Norge. I en periode preget av en økende liberal holdning til mer fleksibilitet og handlingsfrihet for statlige bedrifter, trer også «det nye Posten» frem. Postverkets tid som forvaltningsbedrift var forbi. Ved inngangen til 1990-tallet var de fleste postansatte ukjent med hvilke endringer som lå foran dem. Postverket ble omtalt som en familiebedrift. Arbeidskulturen var preget av samhold og sterke tradisjoner. Nye ledere med ikke-postal erfaring tok med seg verdier preget av generell forretningsdrift inn i Postens organisasjon. Hvorfor sto ikke de terminalansatte sammen og kjempet for å opprettholde fellesskapets interesser og verdier? Forklaringen ligger i at fremmedgjøring, dekvalifisering, kamp om hegemoniet og verdi- og interesseforskjeller bidro til at de terminalansatte ble mer opptatt av sine individuelle interesser enn de kollektive.