Tull og tøys er sentralt i barnekulturen. Det er lett, lystig og latterfremkallende, og ikke minst kan det irritere og forstyrre når det dukker opp i situasjoner hvor personalet har andre planer. Målet med denne boka er å vise hvordan barns særegne form for humor uttrykt gjennom tull og tøys har en særlig verdi i barns ofte overstyrte og regulerte hverdag. Tull og tøys ligger hinsides målrettethet, pedagogisk planlegging og didaktiske definisjoner. Det er en formende kraft i barnets spontanitet og fandenivoldskhet.
Barns tulling og tøysing kan være underholdende og latterfremkallende, men også forstyrrende og irriterende i situasjoner hvor personalet har andre planer. Denne boka har som mål å vise hvordan barns humor, tull og tøys har stor verdi for dem i deres regulerte og styrte hverdag. Verdien i tull og tøys ligger utenfor pedagogisk planlegging og didaktikk, og forfatteren vil vise hvordan barns humor har en formende kraft. Omtalen er utarbeidet av BS.