Forlaget skriver om denne boka:
"Skrive for å lære" gir en innføring i skriving som prosess fra den første ideen til den siste referansen, og viser at skriving er et viktig redskap for læring og tankeutvikling. Leseren blir presentert for ulike måter å lese og ta notater på, ulike skrivestrategier og ulike måter å strukturere en faglig tekst på. Loggskriving knyttet til feltarbeid og praksis blir utførlig behandlet. Boka gir praktiske råd om individuell skriving, om arbeid i skrivegrupper, om samskriving av tekster og bruk av elektroniske kommunikasjonsverktøy og Internett.
Boka gir råd om å starte skrive- og responsgrupper og veiledning i skriving, og den drøfter nye arbeids- og vurderingsformer knyttet til portefølje- eller mappevurdering. Den gir også råd om hvordan det enkelte fagmiljø kan organisere og integrere skriveopplæring i studiet, for eksempel gjennom skriveverksted.
Dette er en bok som kan brukes gjennom hele studietiden både i ulike fagstudier og i profesjonsutdanninger. Boka henvender seg primært til studenter i høyere utdanning, men den er relevant for alle som på en eller annen måte er engasjert i faglig skriving. Den vil også være av interesse for lærere, veiledere og kursholdere og andre som arbeider med studiekvalitet.