Da første verdenskrig brøt ut, var Norge verdens fjerde største skipsfartsnasjon. Rund 50 tusen sjøfolk fra det nøytrale Norge trosset miner, torpedoer og kanoner for å sikre landet forsyninger og utenlandsinntekter. Nærmere 1000 skip og over 2000 liv gikk tapt. Handelsflåtens og krigsseilernes betydning under første verdenskrig er mindre kjent. Gjennom fire krigsår kjempet norske sjøfolk mot brutale fiender, og fikk føle på hvordan nye, dødbringende våpen endret livet på havet. For første gang ble miner og ubåter brukt mot handelsskip. Gjennom krigsseilernes beretninger formidler Jerman kunnskap om et glemt kapittel i norsk sjøfarts historie. Omtalen er utarbeidet av BS.
Ved utbruddet av første verdenskrig var Norge verdens fjerde største skipsfartsnasjon. 50 000 sjøfolk fra det nøytrale Norge trosset miner, torpedoer og kanoner for å sikre landet livsnødvendige forsyninger - og ikke minst utenlandsinntekter. Men det kostet: Nærmere 1000 skip og 2000 sjøfolk gikk tapt.
Den norske handelsflåtens og krigsseilernes betydelige rolle i annen verdenskrig er utførlig beskrevet. Deres innsats i første verdenskrig er mindre kjent, men dens betydning for den allierte seieren også i "Den store krigen" var neppe mindre. Ikke for ingenting er Norge i ettertid blitt betegnet som "den nøytrale allierte".
Norske sjøfolk kjempet gjennom fire krigsår heroisk mot brutale fiender og fikk kropp og sjel føle hvordan nye, dødbringende våpen endret livet på havet. For første gang i krig ble miner og ubåter tatt i bruk mot handelsskip. Vår ære og vår avmakt bygger blant annet på tidligere ukjente øyevitneskildringer der krigsseilerne selv forteller om sine dramatiske opplevelser. Dermed formidler de kunnskap om et glemt, men ærefullt kapittel i norsk sjøfarts rike historie. Boken inneholder også en fullstendig fortegnelse over de 921 norske skipene som ble senket eller forsvant sporløst i krigsårene.