Hvilken rolle spiller andre personer for hva og hvordan vi lærer?
Hvilken betydning har språket for menneskers læring?
Dette er spørsmål som blir behandlet i denne boka som er en praksisnær innføring i sosiokulturell forståelse for læring. Læring er ikke bare prosess som foregår i det enkelte mennesket. Tekning og læring skjer også i samspill med andre innenfor en kultur og sentralt i dette samspillet står metoder og hjelpemidler som er utviklet i generasjoner før oss.
Læring i og mellom mennesker kom ut første gang i 2004 og blir brukt ved mange lærerutdanningsinstitusjoner som en første innføring i sosiokulturell læringsteori. I denne reviderte utgaven har forfatteren skrevet et nytt kapittel om læringsbaner og lagt til en rekke nye praktiske eksempler fra klasserommet og andre steder hvor mennesker lærer sammen. Skolens viktigste oppgave, hevder forfatteren, bør være å organisere læringsaktivitetene på en slik måte at elevene involverer andre i sin tekning.
Boka er ment som en første innføring i sosiokulturell forståelse av læring for studenter i grunnskolelærerutdanningen, men den er også relevant for lærere, foreldre og andre som har ansvaret for andre menneskers læring.