"Å kunne uttrykke seg muntlig" var en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Dette er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning om hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Del III omhandler det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg. Boken er aktuell for alle fag, men det legges særlig vekt på norsklærernes spesielle utfordringer og ansvar. Denne 2. utgaven er oppdatert på ny forskning og nye læreplankrav.
Muntlig er en av de grunnleggende ferdighetene som gjennomsyrer alle fag på alle trinn i norsk skole. Det stilles allsidige krav til elevenes muntlige ferdigheter.
Hva er egentlig muntlighet? Hvordan undervises det i dag i norske skoler med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter? Hva er god muntligundervisning?
Muntlige tekster i klasserommet er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående skole den kunnskap som trengs for å gi god undervisning i muntlig. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning som viser hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom, og peker ut noen viktige utfordringer for undervisningen. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Del III handler om det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg.
2. utgave av boken er oppdatert på ny forskning og nye læreplankrav.