Endelig er boka til Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlsson oversatt til norsk. Det lekende lærende barnet er noe så befriende som en bok i førskolepedagogikk skrevet av førskolelærere selv. I barnehagen, som ellers i barns liv, er lekog læring to sider av same sak. Når barna leker, lærer de noe nytt hele tiden. Hvor mye og akkurat hva de lærer er derimot avhengig av omgivelsene og de voksnes engasjement og tilbud. Pedagogens kompetanse når det gjelder å fange barns intensjoner og tilrettelegge og få barn til å bli og forbli interessert, understrekes i boken. En dyktig pedagog kan forvandle hverdagssituasjoner til en morsom kunnskapslek: Hvor mange kopper må vi sette fram for at alle skal få hver sin? Hvordan skal vi dele eplet slik at alle får like mye? Hvilke bokstaver har jeg i mitt navn som du også har i ditt? Boka stiller metakognitive spørsmål og har fokus på hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Hvordan kan for eksempel metakognitive dialoger bidra til barns læring om det som er ukjent for dem. og hvordan blir barn oppmerksomme på sin egen læring?