Bak fortrukne gardiner sitter pianolærer Karl Theiss og arbeider med sin Opus nr.1. Men helt siden et høyt kontorbygg ble reist på nabotomten, og dermed endret omgivelsene totalt, har Karl slitt med fremmedfølelse og en tiltakende frykt for å mislykkes. Han vikles stadig sterkere inn i en tilstand av fortvilelse, uro og mistenksomhet. I et av de lysende vinduene i det nye bygget iakttar han en mannsperson som ikke vet at noen holder øye med ham. Etter hvert som fortellingen skrider frem møtes de to mennenes skjebner - men hva er illusjon, og hva er virkelighet?
Pianolærer Karl Theiss sitter i stueværelset bak fortrukne gardiner og bryter hjernen over sitt største arbeid, hans Opus nr.1. Men etter at en tolvetasjes høy kontorbygning er blitt reist på nabotomten og har endevendt omgivelsene, kjenner han seg utmattet av fremmedfølelse og en tiltakende frykt for å mislykkes. Han forstyrres av rastløse spekulasjoner som vikler ham stadig sterkere inn i en forvirret tilstand av fortvilelse, uro og mistenksomhet. I et av de lysende kontorvinduene må han dessuten, mot sin vilje, iaktta en mannsperson, som ikke vet at noen holder øye med ham fra et stueværelse like ved. I en ekspressiv og suggererende prosa - preget av et foruroligende mørke, på grensen mellom illusjon og virkelighet, og i stadig veksling mellom sannhet og selvbedrag - møtes de to mennenes skjebner. "Midt på natten er et egnet tidspunkt" er oppsiktsvekkende i kraft av sin annerledeshet. Kristin Hoffmann har skapt et kunstverk som språklig ambisiøst, intenst og ekspresjonistisk innsirkler grunnleggende eksistensielle erkjennelser.