Hver dag gruer tusenvis av mennesker seg for å gå på jobben fordi de føler seg mobbet, trakassert, utstøtt eller i direkte konflikt med kolleger, ledelse eller kunder eller klienter. Konflikter i arbeidslivet er et sentralt og viktig tema som berører mange enkeltpersoner og virksomheter og samfunnet som helhet. De har en tendens til å utvikle seg over tid og involvere stadig flere dersom de ikke blir håndtert i tide. Denne boken tar særlig for seg de emosjonelle sidene ved konflikter og er en oppfølging av boken Varme og kalde konflikter i arbeidslivet, som utkom i 2001. Konflikter kan oppstå mellom enkeltpersoner eller mellom grupper av ulike slag der yrke, kulturell bakgrunn, kjønn eller profesjon kan gi grunnlag for alvorlige uoverensstemmelser. Interessemotsetninger mellom avdelinger er heller ikke uvanlig. Konflikter kan forklares på ulike måter, men i denne boken legger vi hovedvekten på hvordan organisatoriske forhold på arbeidsplassen kan være en medvirkende årsak til at de oppstår. Varme konflikter i arbeidslivet viser hvordan rusbruk, inkludering, rigide målstyringssystemer, varsling og uheldige ledelsesformer kan bidra til at det oppstår konflikter. Helsemessige effekter av konflikter diskuteres, i likhet med konflikter knyttet til kjønn og konflikter på flerkulturelle arbeidsplasser. Boken inneholder mange erfaringer og praktiske råd i forbindelse med konflikthåndtering. Det legges spesiell vekt på dialogbaserte metoder som kan kombineres med et bredere arbeidsmiljøarbeid.
Hver dag er den tusenvis av mennesker som gruer seg til å gå på jobben. Konflikter i arbeidslivet er et viktig tema som berører mange enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet som helhet. Konflikter kan oppstå mellom enkeltpersoner eller grupper, og interessemotsetninger mellom avdelinger er heller ikke uvanlig. I denne boken legges det vekt på hvordan organisatoriske forhold på arbeidsplassen kan være en medvirkende årsak til at konflikter oppstår. Boken inneholder erfaringer og praktiske råd med konflikthåndtering, og det legges vekt på dialogbaserte metoder.