Johnsen spør om ikke skolens encyklopediske lærebøker ligger på sotteseng. For dagens barn og unge finnes det en overveldende mengde informasjon utenom læreboken. De trenger ikke lenger å få presentert fagene i tykke bøker, mener han.
Forlaget skriver: Lærebøkene i skolen er gjennom tidene blitt grundig oversett i den litterære offentligheten. Kanskje er det derfor på høy tid at vår fremste lærebokekspert Egil Børre Johnsen gir oss en personlig gjennomgang av lærebøkenes historie. Boken tar for seg de mest sentrale titlene i gymnas og videregående skoler, men omfatter også hovedverkene i grunnskolen. «Skolemester Lærebok. En litteraturhistorie» synliggjør for første gang den norske læreboktradisjonen sett under ett. Johnsen deler boken i tre: Del I kaller han «Kunsten å finne rett metode», og her omtaler han sentrale verk i norsk fremmedspråk og skolekjøkken. Del II heter «Kunsten å forklare, og presenterer lærebøker i geografi, naturfag og regning og matematikk. Tredje del heter «Kunsten å fortelle», og her møter vi sentrale lærebøker i religion og historie.