Forlaget skriver om denne boka:
Thomas Moser og Monika Röthle har samlet noen av våre fremste forskere til å problematisere sentrale begrep i den nye rammeplanen. Blant annet er læring barns medvirkning og dannelse gitt et spennende og tankevekkende innhold.
«Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?» er basert på at vi fikk en ny barnehagelov og rammeplan for barnehagen i 2006. Dette er den første boka som drøfter den nye rammeplanens betydning for den pedagogiske virksomheten. Forfatterne belyser barnehagens endringer i et idéhistorisk og komparativt perspektiv; barnehagens rolle i utdanningssystemet og det flerkulturelle samfunnet, samt rammeplanens forvaltningsmessige betingelser. I tillegg drøfter forfatterne sentrale begrep som barns medvirkning, omsorg, læring og dannelse i forhold til barnehagens aktuelle situasjon i en form som skulle vekke engasjement og debatt. Boka retter seg primært mot førskolelærerstudenter og barnehageansatte, samt personer som arbeider med kompetanseutvikling av barnehageansatte. I tillegg til Thomas Moser og Monika Röthle er Frode Søbstad, Gunvor Løkken, Jeanette Rhedding-Jones, Jan-Erik Johansson, Thor K. Sanna, Kristin R. Tholin, Sonja Kibsgaard, Unni Bleken, Anita Berge, Marit Alvestad og Petter Ingeberg bidragsytere.