| | Side |
Del 1 | | |
| «FILLESAKENE» SOM BLE VIKTIGE | 5 |
| En fillehaug på 16 tonn | 6 |
| Billedkunstnerne som øyenvitner | 8 |
| Impulser fra hele verden | 9 |
| KVINNEHÅNDVERKETS FORKJEMPER | 11 |
| Hvor «norske» er våre strikkepalgg? | 12 |
| «Strømpevevede» strikkevarer | 16 |
| Nasjonal stil i fortid og framtid | 18 |
| FOLKEKUNST SOM BLIKKFANG | 19 |
| Springbrettet for strikkekunsten | 20 |
| Historier og myter | 20 |
| Norsk adogrivfar til engelske gensere | 23 |
| ETNINSK FOLKEFORLYSTELSE | 24 |
| Paradoksent i norskdommen | 28 |
| HUSFLID SOM NASJONAL MERKEVARE | 30 |
| TRADISJONSSBÆRERE OG FORMIDLERE | 34 |
| Hvordan strikkemoten spredte seg | 35 |
| Folkets eiendom . inn i museene! | 36 |
| Malerne kommer | 39 |
| EN PIONER BLANT SØNDAGSBØNDENE | 41 |
| En poetisk folkelivsskildrer | 42 |
| Typisk norske tyske modeller | 42 |
| Den gode oppdragelse | 42 |
| Sorg, nød og ære | 44 |
| Snekkerens stripetrøye | 44 |
| EN ÆRLIG TRØNDERSK STRIPEKOFTEMALER | 48 |
| BLANT SALMELESERE OG ØRNEJEGERE | 50 |
| Sundt-Hansens strikketrøyer | 52 |
| Illusjonsmaleren | 55 |
| Arbeidsplagget grautekupta | 55 |
| Utvikling av drakta i Setesdal | 58 |
| Strikkelusa si vandring | 63 |
| Hals, ermer og hvitt felt | 66 |
| Setesdalens egen løyndom | 68 |
| MED PENSELEN SOM STOPPENÅL | 71 |
| Nordlandske nattrøyer | 72 |
| Gamle-Rikarda sponsetrøye | 74 |
| Strikkekofter, altertavler og norskamerikanere | 79 |
| MALEREN, DIKTEREN OG FISKERENKA I NY-HELLESUND | 80 |
| Kometen | 86 |
| «Benklær» til Langfeldt | 86 |
| Dikteren | 89 |
| EN MISKJENT NAIVIST OG EN SILDESJAUER | 91 |
| JULEKORTMESTEREN PERSONLIG | 96 |
| Skigutt-genseren | 99 |
| NISSEN PÅ GÅRDEN BRU | 101 |
| EN FILLEMANN SOM TAR PUSTEN FRA DEG | 106 |
| Sjoddifabrikker | 109 |
| Filler som betalingsmiddel | 109 |
| Fillleskatter og skjebnetråder | 110 |
| LAM MED STRIKKELUS | 113 |
| På sporet etter strikkelusa | 115 |
| Seiersskjorte | 116 |
| Strikkende Madonna | 116 |
| Purpurfarge for fattig og rik | 120 |
| EN KOFTEELSKER OG STRIKKEKLØNE | 123 |
| ÅNDEN I FILLEHAUGEN | 126 |
| Mitt første strikkeminne | 127 |
| EN HYSTERISK, GRUSOM OG SKAMLØS KUNSTNER? | 129 |
| Strikkerester som kunstnerisk kommunikasjon | 130 |
| VANDRENDE GRAFFITI SOM POLITISK VIRKEMIDDEL | 133 |
| Framtidas arvegods | 134 |
Del 2 | | |
| STRIKKEVEILEDNING | 138 |
| Veiledende målskjema | 139 |
| Halsåpninger | 142 |
| Kanter | 143 |
| Hals til setesdalskofter | 146 |
| Mansjetter til setesdalskofter | 149 |
| ANTIKK LØYESAUM | 151 |
Del 3 | | |
| FORMGIVING | 156 |
| Strømpebukse | 156 |
| Undebukse | 158 |
| Leggvarmere | 159 |
| Langfeldt «benkler» | 160 |
| MODELLER OG LEDETRÅDER | 161 |
| Snekkeren | 162 |
| Arne B. Sagneskar | 164 |
| Fiskeren | 166 |
| Dekksgutten | 168 |
| Setesdalsgutten | 170 |
| Ørnejegeren | 172 |
| Garnbøteren | 174 |
| Gamle-Rikard | 176 |
| Sildesjaueren | 178 |
| Jolebassen | 180 |
| Nissen | 182 |
| «Borstrok» | 184 |
| De unevnelige | 186 |
| Leggvarmere | 188 |
| Sjelvarmeren | 190 |
| Skjebnegudinner | 191 |
| FRA PENSELSTRØK TIL STRIKKEPLAGG | 194 |
| FOTO OG ILLUSTRASJONER | 197 |
| LITTERATURLISTE | 198 |