Essay. Undertit.: restitusjoner av sannheten i skonummer. Derrida har flere steder skrevet om kunst og kunsterfaring. I denne boken tar han for seg Heideggers Kunstens opprinnelse, og lager en dekonstruktiv nærlesning av Heidegger. Skoene som er i fokus er Vincent van Goghs såkalte bondesko fra maleriet Tre par sko (1886). Hvem eier egentlig disse skoene? Er de bare noen tilfeldige sko, eller noen helt bestemte sko? Er de van Goghs egne, eller selve den undertrykte bondeklassens sko? Og hvilket av van Goghs mange malerier av slitte sko med løse lisser dreier Heideggers tekst seg egentlig om? Derrida tar altså for seg hva vi ser når vi ser et bilde, og om hvilken tenkning som styrer tolkningen. Boken har et etterord av filosof Espen Hammer og annoteringer av oversetteren. Orig.tit.: Restitution de la vérité en pointure. Overs.: Ragnar Braastad Myklebust. 272 s. Hf. (Pax Artes) 2004.