Konstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
Konstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.