| | Side |
1 | Renessansen | 7 |
| Innledning | 8 |
| Et musikkhistorisk tilbakeblikk på middelalderen | 9 |
| Flerstemmighet | 10 |
| Ars antiqua og ars nova | 12 |
| Musikk i overgangen fra middelalder til renessanse | 13 |
| Renessansen | 16 |
| Generelt om musikken i renessansen | 16 |
| Den flamske skolen | 17 |
| Sangen i den protestantiske kirken | 20 |
| Katolsk kirkemusikk i senrenessansen | 20 |
| Den venetianske skolen | 23 |
| Den verdslige musikken | 24 |
| Noen vanlige instrumenter i renessansen | 31 |
| Oppgaver | 32 |
2 | Barokken | 33 |
| Historisk overblikk | 35 |
| Generelt om barokkmusikk | 36 |
| Et utvalg av de vanligste instrumentene i barokken | 37 |
| Opera | 42 |
| Operaen i Venezia | 45 |
| Operaen i Napoli | 45 |
| Operaen i Frankrike | 48 |
| Operaen i England | 49 |
| Kirkemusikken på 1600-tallet | 51 |
| Motetten | 51 |
| Kirkekantaten | 51 |
| Pasjonen og oratoriet | 52 |
| Instrumentalmusikken på 1600-tallet | 53 |
| Fra ricercare til fuge | 54 |
| Fra canzona til sonate | 54 |
| Variasjonsformene | 57 |
| Dansesatsene | 57 |
| Komposisjoner av improviserende karakter | 59 |
| 1700-tallsbarokken | 59 |
| Italia og konsertformen | 60 |
| Tyskland | 62 |
| Johann Sebastian Bach | 62 |
| England | 70 |
| Georg Friedrich Händel | 70 |
| Oppgaver | 74 |
3 | Rokokko og wienerklassisismen | 75 |
| Innledning | 76 |
| Generelt om musikken i perioden 1720-1820 | 77 |
| Rokokko | 79 |
| Galant stil | 79 |
| Ekspressiv stil | 82 |
| Mannheimskolen | 83 |
| Opera i den førklassiske perioden | 84 |
| Wienerklassisismen | 86 |
| Symfoniform og sonatesatsform | 86 |
| Joseph Haydn | 91 |
| Wolfgang Amadeus Mozart | 96 |
| Gamle tasteinstrumenter | 103 |
| Ludwig van Beethoven | 111 |
| Andre komponister i wienerklassisismen | 121 |
| Norge | 122 |
| Oppgaver | 123 |
4 | Romantikken | 125 |
| Innledning | 126 |
| Romantikken fram til ca. 1850 | 128 |
| Franz Schubert | 129 |
| Opera | 132 |
| Virtuosvesenet | 134 |
| Frédéric Chopin | 135 |
| Felix Mendelssohn Bartholdy | 138 |
| To kvinnelige komponister | 139 |
| Robert Schumann | 140 |
| Berlioz og programsymfonien | 144 |
| Romantikken i tiden ca. 1850-1890 | 147 |
| Den nytyske og den klassisistiske retningen | 147 |
| Franz Liszt og det symfoniske dikt | 148 |
| Richard Wagner og hans musikkdrama | 151 |
| Operaen i Italia - Verdi og verismen | 156 |
| Fransk opera. Operette | 159 |
| Johannes Brahms | 160 |
| Anton Bruckner - symfonikeren mellom fløyene | 163 |
| Nasjonalromantikken | 164 |
| Norge | 164 |
| Edvard Grieg | 168 |
| Griegs samtidige | 173 |
| Det øvrige Norden | 174 |
| Øst- og Mellom-Europa | 175 |
| Senromantikken | 177 |
| Gustav Mahler | 178 |
| Richard Strauss | 180 |
| Oppgaver | 181 |
5 | 1900-tallet før 1945 | 183 |
| Innledning | 185 |
| Impresjonismen | 186 |
| Claude Debussy | 187 |
| Maurice Ravel | 192 |
| Den andre wienerskole og tonalitetsbruddet | 194 |
| Bakgrunn | 194 |
| Arnold Schönberg | 194 |
| Alban Berg | 199 |
| Anton Webern | 201 |
| Folkemusikk som inspirasjonskilde | 204 |
| Béla Bartók | 204 |
| Igor Stravinskij | 207 |
| Neoklassisismen | 213 |
| Stravinskij | 213 |
| Les Six | 215 |
| Tyskland | 216 |
| Sovjetunionen | 219 |
| Andre komponister påvirket av neoklassisismen | 221 |
| Amerikansk musikk og futurisme | 222 |
| Amerikansk musikk | 222 |
| Futurisme | 226 |
| Norsk musikk | 228 |
| Tiden før 1920 | 228 |
| Komponistgenerasjonen fra mellomkrigstiden | 229 |
| Oppgaver | 237 |
6 | 1900-tallet etter 1945 | 239 |
| Innledning | 240 |
| Serialismen | 241 |
| Darmstadt | 241 |
| Olivier Messiaen | 241 |
| Pierre Boulez | 242 |
| Karlheinz Stockhausen | 244 |
| Konkret musikk og elektronisk musikk | 245 |
| Konkret musikk | 245 |
| Elektronisk musikk | 245 |
| Kombinasjon av elektronisk musikk og konkret musikk | 246 |
| Kombinasjon av elektronisk musikk og levende musikk | 247 |
| Tilfeldighetsmusikk | 247 |
| Nye retninger etter 1960 | 249 |
| Musikk som masse | 249 |
| Instrumentalteater og performance | 251 |
| Klangflatemusikk | 252 |
| Collage, sitat og stilblanding | 256 |
| Minimalisme | 257 |
| Fusjon mellom klassisk og rytmisk musikk | 258 |
| Norsk musikk | 259 |
| Den første etterkrigsgenerasjonen | 260 |
| Arne Nordheim | 265 |
| Nye alternativer til modernismen | 267 |
| Mot århundrets slutt | 270 |
| Oppgaver | 274 |
7 | Jazz | 275 |
| Innledning | 276 |
| Bakgrunn | 276 |
| New Orleans fra århundreskiftet til 1917 | 280 |
| Chicago | 283 |
| Swing- og storbandperioden (ca. 1930-1940) | 288 |
| Bebop (ca. 1940-1950) | 294 |
| Cooljazz | 298 |
| Hard Bop | 300 |
| Frijazz | 302 |
| 1970-årene | 303 |
| Jan Garbarek | 304 |
| Tendenser i 1980- og 1990-årene | 305 |
| Oppgaver | 306 |
8 | Rock | 307 |
| Rockens røtter | 308 |
| Blues | 308 |
| Rhythm & blues | 308 |
| Doowop | 309 |
| Country and western | 309 |
| Rock i 1950-årene | 310 |
| Coverperioden | 310 |
| Elvis Presley | 311 |
| Chuck Berry | 312 |
| Noen andre viktige rock 'n' roll-artister | 313 |
| Rock i 1960-årene | 313 |
| Phil Spector | 314 |
| Soul | 314 |
| Tidlig engelsk rock | 315 |
| The Beatles | 315 |
| The Rolling Stones | 318 |
| Engelsk bluesrock | 319 |
| Bob Dylan og folkrock | 320 |
| Eksperimentell rock | 321 |
| Rock i 1970-årene | 323 |
| Kunstrock | 323 |
| Jazzrock | 325 |
| Hardrock | 325 |
| Reggae | 326 |
| Funk og disko | 327 |
| Punk og new wave | 328 |
| Tradisjon og fornyelse | 329 |
| Rock i 1980-årene | 330 |
| Den nye hardrockbølgen | 331 |
| Hip-hop og rapp | 332 |
| House | 332 |
| Svart funk/soul | 333 |
| Kvinnerevolusjon | 333 |
| Politisk rock | 334 |
| Eklektisisme | 335 |
| Oppgaver | 336 |