Hopp over navigasjon

Hovedbiblioteket stengt 12. august til 12. oktober.
Hovedbiblioteket i Tønsberg skal få nye gulv i 1. og 2. etasje! Frem til vi stenger er samlingen tilgjengelig for publikum, men den vil gradvis bli flyttet ned i underetasjen.


         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2003 . - Bok . - 151 s.
Bokmål
Hylleplass:
153.6 K
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
For alle som arbeider med mennesker er det viktig å ha gode ferdigheter i kommunikasjon. Erling Kokkersvold og Heidi Mjelve viser her hvordan et gestaltteoretisk perspektiv kan brukes som rammeverk og analyseredskap for å forstå og trene opp kommunikasjonsferdigheter. For å klargjøre dette, bruker forfatterne mange eksempler fra ulike typer samtaler og rollespill i studie- og yrkessammenhenger. Forfatterne er opptatt av at det ikke er nok å lese seg til gode kommunikasjonsferdigheter, i tillegg trengs det øvelse og trening. De framhever også betydningen av kompetent veiledning, og de belyser etiske dilemmaer som kan oppstå i veiledning.

Boken henvender seg til studenter i pedagogikk, psykologi, helse- og sosialfag. Den vil også være nyttig for yrkesutøvere med undervisnings-, veilednings- eller personlansvar.

Side
Kapittel 1Kommunikasjon11
Oss mennesker i mellom12
Gestaltperspektiv15
Kunnskaper og ferdigheter17
Kapittel 2Psykososialt arbeid18
Arenaer20
Aktører22
Ulike typer samtaler23
Hva kjennetegner foreldresamarbeid?26
Sammenfatning29
Anbefalt litteratur30
Kapittel 3Kommunikasjon i gestaltteoretisk perspektiv31
Gestaltteori33
Awareness34
Figur/grunn35
Kontaktkurve36
Helhet38
"Her og nå"40
Feltet40
Kontaktformer41
Sammenfatning og oversikt over bruksområder56
Anbefalt litteratur59
Kapittel 4Dimensjoner i samtaleprosesser60
Involvering63
Utforsking67
Forståelse70
Handling74
Sammenfatning75
Anbefalt litteratur78
Kapittel 5Trening - rollespill - video79
Et rollespill80
Forberedelser80
Etter video-opptaket83
Læringssyn84
Kommunikasjonstrening i praksis87
Soillfasen88
Diskusjonsfasen90
Tenkte eller virkelig case?91
Konsentrasjon eller spredning?93
Med eller uten video?94
Med eller uten veileder?95
Observatørens rolle og observasjonsskjemaer96
Andre treningsformer enn rollespill100
Rollespill om Jenny102
Sammenfatning108
Anbefalt litteratur108
Kapittel 6Å være veileder109
Rådgivningssamtale112
Refleksjonssamtale115
Konfliktløsningssamtale121
Medarbeidersamtale126
Sentrale utfordringer for veilederen130
Bevisstgjøring om de ulike dimensjonene130
Flere felt å forholde seg til131
Veilederens awareness132
Deltakernes sårbarhet133
Parallelle prosesser134
Ulike kontaktformer i diskusjonsgruppen136
Ti måter å gi feedback på139
Etikk og veiledning i rollespill144
En etisk refleksjonsmodell147
Sammenfatning151
Anbefalt litteratur151
Kapittel 7Avslutning152
Litteratur153

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Mellom oss : trening i kommunik
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: