Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2010 . - Bok . - 284 s.
Bokmål
Hylleplass:
807.1 H
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:
Å lese betyr også å forstå teksten, seg selv og verden rundt. I klasserommet kan læreren legge til rette for et fellesskap av lesere som utvikler stadig større litterær forståelse.

- Hva er målene for litteraturundervisningen i skolen?
- Hvorfor ønsker vi å gjøre elevene til gode lesere?
- Hvordan kan elevene bygge litterær kompetanse?
- Hva er litterær kompetanse?

Dette er er noen av spørsmålene denne boken gir svar på. Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling. Klasserommet byr på unike muligheter som læreren bør ta vare på for å fostre elevenes litterære kunnskaper og ferdigheter og evnen til å kommunisere med andre lesere.

Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosio-kulturelle forhold, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.

Effektive lesere snakker sammen : innføring i litterære samtaler


av Åsmund Hennig
Bok på Bokmål | utgitt 2012
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.64 H)
Bestill Husk denne

Leselyst i klasserommet : om trusler og redningsaksjoner


av Åsmund Hennig
Bok på Bokmål | utgitt 2019
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.45 H)
Bestill Husk denne

Litterær forståelse : innføring i litteraturdidaktikk


av Åsmund Hennig
Bok på Bokmål | utgitt 2010
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 807.1 H)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Litterær forståelse : innføring
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: