Denne boken gir en innføring i pedagogisk psykologi, og tar for seg forskning og teori om læring, utvikling og miljø. Teoriene belyses gjennom praktiske eksempler. Boken er delt inn i tre deler: utvikling, læring og læringsmiljø. Målgruppen er studenter i pedagogikk, barnehagelærer- og lærerutdanningen, spesialpedagogikk og psykologi. Den kan også være til nytte for alle som arbeider innen disse fagområdene.
Denne innføringsboka i pedagogisk psykologi presenterer forskning og teori om læring, utvikling og læringsmiljø. Målet for bokas forfattere er å få fram relevansen av teorier som studenter gjerne opplever som abstrakte. Teoriene blir mer forståelige ved at de belyses gjennom praktiske eksempler.
Boka er inndelt i tre deler: Utvikling, læring og læringsmiljø. I første del gis en innføring i sosial og emosjonell utvikling, moralsk utvikling, språkutvikling og motorisk utvikling. Bokas andre del tar for seg læring fra ulike perspektiver: behaviorisme, informasjonsprosesseringsteori, sosial kognitiv teori, kognitiv teori, sosiokulturell teori og aktivitetsteori. Tredje del av boka fokuserer på betydningen av læringsmiljøet for barn og unges utvikling og læring