Den viktigste oppgaven barnehagen, skolen og SFO skal ivareta er barnas behov for lek, læring og mestring. Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom de ulike institusjonene. Barnehage skal ikke være skole - og omvendt. Samtidig er det utfordrende å identifisere og praktisere det som skal være likt, og det som skal være forskjellig. Boka gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan praktiske ordninger for overganger kan være. Sentralt står tiltak som fremmer dialog og samarbeid mellom personalet i barnehage, skole og skolefritidsordninger. Sentrale spørsmål i denne boka er om vi tilbyr 5- og 6-åringene en hverdag som bygger på det forskning om lek og læring viser, og hvordan skolen best mulig kan være klar til å ta imot 6-åringene. Forfatterne presenterer forskning, utdanningspolitiske dokumenter og politiske prosesser og vedtak. Er det samsvar mellom forskningsbidrag og politikernes prioriteringer? Målgruppen er studenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO.
Barnehagen skal ikke være skole, og skolen ikke barnehage. Men samtidig skal barn oppleve en sammenheng mellom de ulike institusjonene. Det kan være utfordrende å identifisere hva som skal være likt, og hva som skal være forskjellig. Denne boken gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan man kan legge til rette for overgangen mellom barnehage og skolen. Målgruppen er studenter, men den kan også være aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO. Omtalen er utarbeidet av BS.