Forlaget skriver om denne boka:
I 45 korte tekster utfordrer Døving premissene for den klassiske forståelsen av merkevaren. I markedsføring skapes det gjerne en historie rundt produktet, fordi man tror at tingen vil selge bedre når folk identifiserer seg med den. Men forbrukeren går i butikken og kjøper melk, brød og dopapir, ikke Tine, Bakers eller Edet. Hun bryr seg lite om budeia er Synnøve eller Tine så lenge hun får gulosten sin.
Det er ikke forbrukerens valg, men markedsaktørene som bestemmer hva som skal stå i butikkhyllene, skriver Døving, og ønsker med det å utfordre en markedsføringsbransje som har lett for å tro at forbrukeren lever i en liberal verden.
Ved å lese boka vil studenter i markedsføring kunne se faget i et nytt perspektiv. Antropologistudenter kan få innblikk i hva det vil si å beskrive varens liv med et antropologisk språk, og trofaste lesere av Dagens Næringsliv vil kjenne igjen tekster fra vignetten Merkevarer i seksjonen Etter børs. Dette er en uunnværlig bok for dem som driver med kjøp og salg av varer og tjenester.
"Hvis akademikere hadde konkurrert om originalitet og humoristisk sans, og ikke bare om antall publikasjoner i fagfellevurderte tidsskrifter, ville Runar Døving blitt bønnfalt om å søke jobb ved Harvard (akademias fremste merkevare), men slik situasjonen er, er han i stedet bare uvurderlig for oss her i Norge. I disse tekstene er han på sitt beste".
Thomas Hylland Eriksen
Runar Døving er førsteamanuensis ved Oslo markedshøyskole (OMH) og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).