Always display this tab
ItemID
618634
Title
Kommunikasjon med uvanlige barn : : en dialogisk tilnærming
Author
Lorentzen, Per 1954-
Language
Norwegian, Bokmal
Published
Oslo : Universitetsforl. , 2013
Description
207 s.
Information
Per Lorentzens utgangspunkt er at barn med funksjonsnedsettelser, sansevansker og kognitive mangler først og fremst er barn, og at de har de samme relasjonelle behovene som vanlige barn. Han utfordrer en tradisjonell forståelse der funksjonshemmede barns utviklingsbetingelser bare blir forstått utenfor vanlige og naturlige utviklingsforløp. Gjennomgangspersoner i boka er Agnes, som er en jente med omfattende sansevansker, og Nadia og Ingrida,de to lærere hennes. En rekke vignetter fra Agnes skolehverdag viser hvordan økt kommunikasjonskompetanse og språklighet vokser frem innenfor nære samspill mellom eleven og pedagogene. Det teoretiske grunnlaget henter forfatteren fra dialogisk kommunikasjonsteori, dynamisk utviklingspsykologi og nyere spedbarnsforskning. Boka er skrevet for studenter og profesjonelle som møter kommunikasjonssvake barn. Per Lorentzen er psykolog og ansatt ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Subjects
Children
Funksjonsnedsettelser
Kommunikasjon
Spesialpedagogikk
Språkvansker
Dewey
371.92
Links
ISBN
9788215022567 (h.) : Nkr 399.00
Item location
371.92 L